torsdag 24 juli 2014

Torsk i persilje- och citronsås med potatis- och blomkålsmos

Här kommer ett sådant där smidigt recept - en rätt som inte kräver så värst mycket ansträngning. Det jobbigaste momentet är att skala potatisen. Jag vet inte hur det är för er, men i den här sommarvärmen är är det just till potatisskalandet min ork sträcker sig.



Ingredienser:
Potatis
Blomkål
Torsk 
Creme fraiche
Grädde
Persilja
Citron
Salt & Peppar

Gör så här:
Släng ner lite potatis och blomkål i lagom stora bitar i en kastrull, jag brukar köra på hälften/hälften ungefär. Ju mindre bitar desto snabbare går det! Koka upp och låt koka tills det är mjukt. Häll av vattnet. Fram med potatisstöten och kör hårt - mosa, mosa, mosa. I med lite grädde, salt och peppar - färdigt!

Finhacka persilja och riv citronskalet. I en stekpanna eller stor kastrull har du i grädde och creme fraiche, även här kör jag på hälften/hälften. När det börjar bubbla sänker du värmen. Nu slänger du i persiljan och citronskalet. Släng i fisken med när du ändå är igång. Ja i med det bara! Låt sjuda tills fisken är klar. Smaka av med salt & peppar. Kanske vill du pressa i lite citronsaft med? Jag visste väl det.

Sådärja! Då är det bara till att servera. Hoppas det ska smaka.





1 kommentar:

  1. Å vad gott det ser ut! Det måste jag testa någon dag :))

    SvaraRadera